DERDE VERSLAG - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Jacques Pols - WaarBenJij.nu DERDE VERSLAG - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Jacques Pols - WaarBenJij.nu

DERDE VERSLAG

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Jacques

31 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Durban

DERDE VERSLAG
Vandaag, zondag, vroeg vertrokken voor een lange reisdag. Een dag met “ontberingen”. De bedoeling was om na een uurtje te stoppen voor koffie en om het ontbijt te nemen. Helaas, helaas, helaas, het is tenslotte zondag dus in een aantal plaatsjes was alles gesloten en ook bleek de elektriciteit uitgevallen te zijn tot zeker 10.00 uur ‘s-avonds. Ten langen leste maar ergens langs de weg ons ontbijt genomen. Pas om 11.30 kwamen we in een plaats, waar we bij een Wimpy’s koffie konden drinken. Ook de lunch hebben we langs de weg opgepeuzeld. We kwamen wel vrij vlot de grens van Lesotho over, dat viel weer mee.
Onderweg moesten we 25 km over een soort wasboord rijden, lekker hobbelig en ongemakkelijk. Het laatste deel van zo’n 15 km ging helemaal over een slechte weg, met bulten en gaten. Na 540 km kwamen we aan in Malealea, in onze lodge, ieder kreeg een soort rondeel, wat wel weer heel leuk was. Tijdens het diner moeten we er even over nadenken wat we de volgende dag gaan doen, wandelen of paardrijden. Uiteindelijk gaan we met z’n negenen paardrijden, dat zal nog wat worden!
Maandagmorgen 09.00 uur, alle paardrijders paraat! Eerst de caps passen, daarna opstappen op het door de begeleiders voor ons uitgezochte paard. Sommigen met nog ietwat knikkende knieën. Na een wat onwennig begin ging het toch erg goed. Enkelen hadden een persoonlijke begeleider bij het paard, wat best prettig was. Er werd rustig gelopen, bij dalen vooroverbuigen en bij stijgen wat achterover hangen. Het ging allemaal goed. Bij de kloof aangekomen stegen we af, om, onder begeleiding van een jonge vrouwelijke gids, door te wandelen naar de muren met tekeningen van de HoyHoy van zo’n 27000 jaar geleden. Heel indrukwekkend om die tekeningen te zien en wat een mooie afbeeldingen van mens en dier. Terug al klauterend weer naar de paarden voor de weg terug naar onze Malealea lodge. Ook dat ging gelukkig goed. Degenen die nog nooit paard hadden gereden konden tevreden terugblikken. ‘s-Middags hebben we nog een rondwandeling gemaakt door de omgeving. Op het einde van de middag regen we nog een optreden van koor uit de omgeving, die Lesotho songs voor ons ten gehore brachten. Ook was er nog een bandje, dat speelde op muziekinstrumenten gemaakt van blik, hout, olievat e.d.
Dinsdagmorgen weer vroeg vertrokken naar Kwazulu Natal, naar ons verblijf daar “The Border Post”. Onderweg genoten van cappuccino met overheerlijke chocoladetaart en een lekkere lunch. Hetlaatste deel van de weg was weer rampzalig, veel kuilen en uitermate hobbelig.
Woensdagmorgen vroeg vertrokken voor een wandeling naar de Tugela Gorge. Een wandeling van zo’n 7 kilometer over een bergpad, met veel rotsformaties er in, dus dat werd ook klauteren en klimmen. Was behoorlijk inspannend, maar de Gorge was zeer de moeite waard. Het laatste stuk moesten we tussen 2 hele hoge wanden over de rotsen klimmen en uitkijken om niet in het water te vallen. Het was aanvankelijk niet echt heet, maar het laatste deel van de terugtocht liepen we echt in de volle zon, zeker meer dan 30 graden. Uiteindelijk waren we in 7 uren uit en thuis. Het was een prachtige maar zeer inspannende tocht vooral door de vaak grote stappen die je moest nemen. Wij waren met z’n vijven, inclusief Ron. De rest van de groep heeft een kortere wandeling gemaakt naar rotstekeningen en kleinere watervallen, onder begeleiding van Frank. Al met al voor iedereen een zeer geslaagde dag. Vanavond nemen we afscheid van Ron en Frank, morgen krijgen we een nieuwe reisbegeleider John.
Donderdag op weg gegaan naar St. Lucia, ook weer een behoorlijke rit. Eerst zijn we nog langs een monument van Nelson Mandela gegaan. Heel bijzonder gemaakt van metalen staven. Alleen van één bepaald punt kan je het gezicht van Mandela zien. Lijkt net of hij achter de tralies zit! Daar was ook nog een museum bij, helaas hadden we te weinig tijd om alles te bekijken. Volgende keer beter. In Durban nog even langs het strand gewandeld en vervolgens Ron en Frank afgezet op het vliegveld van Durban en John, onze nieuwe reisbegeleider, verwelkomt. Vrijdag een boottocht gemaakt op de rivier om nijlpaarden en krokodillen te spotten. Nou, die nijlpaarden, daar hebben we er heel wat van gezien. Blijf steeds weer indrukwekkend. Er zijn er daar ongeveer 800 in die rivier. Ook een enkele krokodil en wat bijzondere vogels gezien.
De komende dagen naar wildparken, dus het volgende bericht zal wel even op zich laten wachten.

• 31 Oktober 2014 - 15:55

Edu En Paula:

Het is wederom een indrukwekkende reis wat jullie beleven.
    Het lijkt een rollercoaster van allerlei mooie indrukken. Hou het vast en geniet.
    Wat de conditie betreft. Die moet top zijn ..... want jullie lopen heel wat km's af.
    Ben benieuwd naar jullie "avonturen" in de wildparken.
    Hartelijke groetjes van ons 2 en tot het volgende "avontuur".

• 31 Oktober 2014 - 17:27

Charlotte En Eddy:

Ohhhhh! Wat geweldig weer! We zien jullie al helemaal hobbelend met de truck over de weg en al hobbelend op de paarden! Wat moeten jullie een sterke maag hebben gehad en wat zullen jullie billetjes heerlijk gemasserd zijn! Gelukkig zijn nijlpaarden, met de bekende ohhs en aahs, een welkome afleiding zijn geweest, of is het toch vanwege de pijnlijke achterwerk!?

• 31 Oktober 2014 - 20:05

Lilian En Adri:

Heerlijk om zo te lezen hoe afwisselend jullie reis verloopt. Het is alsof we het zelf meebeleven. Wij voelen ons al weer hobbelen in de bus. Jullie zijn ook lekker sportief bezig. Kortom van alles wat. En dan moeten de wildparken nog komen. Dan zal ook weer een belevenis zijn. Wij zijn nieuwsgierig naar welke dieren de revue gaan passeren. Hopen dat jullie nieuwe gids net zo goed is als Ron.
    Veel plezier verder. Lieve groetjes van ons.

Marian:

Leuk om te lezen weer. De wegen zijn daar dus hetzelfde als in Bulgarije, haha, de weg weg dus. Wel doodvermoeiend. De facebookfoto van lucie te paard hebben we gezien leuk, misschien een nieuwe hobby als jullie weer terug zijn. Altijd leuk om de foto's te zien, dat wordt straks weer een heel boekwerk natuurlijk.

• 01 November 2014 - 11:06

Henri:

Poeh, poeh, wat een druk programma. Maar zo zien en beleven jullie natuurlijk wel heel veel. Veel plezier!

• 02 November 2014 - 00:29

Paula:

Jacques, Leuke foto's. Ezeltje rijden, helling beklimmen/bedwingen, zwingend zangkoortje en de localband met hun ludieke instrumenten.
    Heb ik het goed gezien? Een regentondrum en een "vierkante" Gitaar. Grappig hoor!

• 02 November 2014 - 13:41

Hans En Trudie:

geen moment om je te vervelen en uiteindelijk toch nog paardrijden op je zeventigste!
    mooie foto,s, veel te zien en veel beweging, blijf ervan genieten!

• 05 November 2014 - 14:31

Henri:

Die ladder tegen de rotswand: serieus?

• 05 November 2014 - 16:17

KesenVos:

Dat was weer een heel avontuur en volgens mij niet helemaal ongevaarlijk. Maar jullie hebben weer heel was gezien en meegemaakt. Blijf genieten