Laatste verslag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jacques Pols - WaarBenJij.nu Laatste verslag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jacques Pols - WaarBenJij.nu

Laatste verslag

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Jacques

06 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zaterdagmorgen vroeg naar Umfolozi/Hluwehluwepark gegaan , al direct bij de ingang troffen we een roedel wilde honden aan, met jongen. Prachtig om te zien en heel bijzonder omdat ze zeer zeldzaam zijn. Daar verder rondgereden in onze eigen bus. Giraffe’s, zebra’s, nyala’s, impala’s, maar ook enkele olifanten gespot. Rond 16.30 waren we terug in St. Lucia. Iemand van de groep had broodjes en appel klaargelegd voor de lunch, en toen ze even naar binnen was gegaan, bleek bij terugkomst dat de apen alles “in beslag” hadden genomen. Ze zaten dat op het dak heerlijk op te peuzelen.
Zondag op weg gegaan naar Mkhaya wildpark in Swaziland. Om 4 uur zouden we worden opgewacht door een paar rangers met open landrovers. Precies op tijd waren we daar en zij ook. Iedereen overgestapt in de landrovers en op weg naar het resort. Eerst de bus nog geparkeerd en ook werden we nog op een drankje getrakteerd. Toen begon onze eerste safari in het wildpark. Over hobbelige zandpaden met veel kuilen en andere moeilijk begaanbare paden probeerden we de dieren te spotten. Nou, we hebben er heel wat gezien. De nijlpaarden, de nyala’s , de zebra’s , de giraffen, de gnoe’s, de neushoorns, de hartebeesten, sassaby’s, groene meerkatten met blauwe balletjes, buffels en wat grote roofvogels.
Zo rond 6 uur waren we terug bij ons resort en werden de “kamers” verdeeld. We kregen een prachtig onderkomen/suite, zonder ramen of deuren, wel open ramen en open ingang. Ons hemelbed was voorzien van een klamboe, en er stonden nog meer bedden. Er konden 6 personen in onze suite. Een heel bijzonder onderkomen, dus! Tijdens het buffet werd nog zingend en dansend voor ons opgetreden. Er is daar geen elektriciteit, dus alles was verlicht met olielampen, die de hele nacht aanbleven. Ook in onze suite bleven ze de hele nacht aan.
Maandagmorgen eerst nog vroeg (om 06.00) een gamedrive gemaakt, waar we de neushoorns, met jongen, van héééééél dichtbij konden aanschouwen. Leek soms zelfs wat bedreigend, zo dichtbij waren ze. Ook de andere dieren konden we goed van dichtbij zien. Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar het Mlilwane wildpark, ook in Swaziland. Daar waren we al vroeg in de middag. In de middag nog een 2 uur durende rondwandeling gemaakt rondom het resort. Mooie route en ook veel klein wild gezien, ook wartocks met hele kleine jonkies.
’s-Avonds was er weer buffet met optreden van het personeel.
Dinsdag op weg naar het Krugerpark. Rijdend door een prachtig Swaziland landschap met veel bergketens. Aan de grens duurde de formaliteiten zeer kort, dus dat viel weer mee.
Aangekomen bij het Krugerpark werden we al direct, toen we de toegangsbrug over reden, verrast door de aanwezigheid van enkele olifanten. Vanaf de toegangspoort moesten we nog ruim een uur. Onderweg al wat klein wild gespot, zoals nyala’s en impala’s. We verblijven in Lower Sand, in tenthutten op palen. Prima uitgerust, zelfs met koelkast en waterkoker. Morgen maken we in onze eigen bus en gamedrive, maar we wilden ook wel graag een gamedrive maken met een ranger, omdat die toch sneller de belangrijke dieren ziet. Dat lukte niet meer voor woensdagmorgen, dus werd dat donderdagmorgen om 04.00 uur. Die gamedrive duurt dan 3 uur. Woensdagmorgen om 06.00 uur vertrokken we voor de gamedrive met onze eigen bus en begeleider John. We hebben vandaag al wel de BIG FIVE gespot, de leeuw, de olifant, de buffel, de neushoorn en het luipaard. Ook veel nijlpaarden gezien. Aanvankelijk veel olifantenkuddes gezien, prachtig om ze te zien grazen met, omdat het lente is, zoveel jonge olifanten er bij. Ook de giraffen waren weer van de partij als ook de kudu’s, impala’s, nijlpaarden, neushoorns, krokodillen, buffels, gnoes en zee-arenden, gieren en de hornbill. Toen we dachten de leeuw en het luipaard vandaag niet meer te zullen zien, werd eerst een luipaard met jong gespot, die lag uitgestrekt onder en boom. Toen we nog even bij een plek gingen kijken waar gisteren leeuwen waren gezien, zagen we tot onze verrassing 2 leeuwen met als prooi een krokodil. Dat was toch de kers op de slagroomtaart! Al met al een prachtige dieren-rijke dag! Teruggekomen bij de tent, bleek de koelkast van onze buren door de apen geplunderd te zijn! Ze hadden het slotje er niet op gedaan. Jampotje was leeggegeten en er werden slechts yoghurtsporen aangetroffen!
Donderdagmorgen dus zéér vroeg op voor de 3-uur durende gamedrive. Eerst in het donker , met schijnwerpers, hopend op priemende oogjes. Vlak na het begin spotten we 2 stekelvarkens en tot onze verbijstering bleek daar een luipaard bij te zitten, die die stekelvarkens wilde verslinden. Maar die stekelvarkens hadden zich aardig ingedekt met hun grote stekels! Zal wel niet gelukt zijn. Nadat het al licht geworden was, zagen we een paar hyena’s met prooi in hun bek. Ook een paar wild dogs waren in de buurt. Verder nog andere dieren gespot. Maar de klap op de vuurpijl kwam later. Aanvankelijk hadden we 1 leeuw gespot, maar toen we al terugreden, niet na 3 uur, maar na 4 ½ uur, zagen we 3 leeuwen rustig liggen luieren. Totdat wrattenzwijnen door hen geroken werden. Toen bleek hun startegie, één voerde een omtrekkende beweging uit, de ander ging links om en de derde ging rechts om. Helemaal konden we ze niet volgen, maar he gegil van het wrattenzwijn en de stofwolk die we zagen impliceerde dat hij te grazen was genomen. Prachtig om mee te maken. Uiteindelijk 2 uur later dan gepland gingen we richting Graskop. Daar zijn we naar Gods Window gegaan, met prachtig heiig uitzicht en naar De Drie Rondavels, prachtige rotsformaties. Bucks Potholes komen morgen aan de beurt.
Daarna naar Johannesburg voor de afsluitende fietstocht door Soweto.
Probeer de foto’s vandaag mee te sturen, anders komen die later.

• 06 November 2014 - 18:29

Marian:

HA, wat een prachtige foto's weer. Het lijkt me toch zo fantastisch om de dieren zo dichtbij te zien. Jullie hebben er wel veel voor over, vroeg op, lange autotochten. Dat wordt wel uitrusten als je terug bent. Gaat het weer een beetje met het gebit van Jaques?!
    Goede terugreis gewenst.

• 06 November 2014 - 20:00

Esther:

Wat moet dat mooi zijn om al die dieren in het echt te zien en dan ook nog op jacht. En wat hebben jullie een geluk met alles wat jullie gezien hebben kunnen zien. Ben ook heel benieuwd naar de groene meerkat met blauwe balletjes :) Tot gauw xxx Esther

• 07 November 2014 - 09:39

Henri:

WOH! Veel meer weet ik niet te zeggen. Wat een fantastische safari. En de foto's zijn prachtig.
    Tot zondag.

• 07 November 2014 - 11:21

Adri En Lilian:

Wat fantastisch wat jullie allemaal gezien hebben. Wat een super rondreis/safari. Met de dieren moet je toch steeds maar weer afwachten wat je te zien krijgt. Jullie hebben wel geboft. Ach iedereen krijgt.......
    Als wij dit lezen (vrijdag 7/11) zit het er bijna op. Geniet nog even. Wij wensen jullie alvast een goede terugreis. We zijn erg benieuwd naar jullie verdere verhalen en foto's. Groetjes van ons.

• 07 November 2014 - 16:32

Rob En Hilde:

Wat een geweldige reis en wat zien jullie veel dieren. Volgens mij smullen jullie hier volop van. Lijkt ons wel dat je aan het eind van de dag volledig munt in bed stort en onmiddellijk in slaap valt.
    Groetjes van ons

• 07 November 2014 - 18:04

Ton En Anne-Marie:

De foto`s van het wild komen ons bekend voor maar altijd weer spectaculair. Ben benieuwd of Jacques nog mooie filmopname heeft gemaakt. Jammer dat de reis nu bijna ten einde is maar als ik jullie verslagen lees hebben jullie er dubbel en dwars van genoten. ben benieuwd naarjullie mondeling verslag.
    Goeie terug reis gewenst.

Ton en Anne-Marie

• 07 November 2014 - 18:49

Charlotte En Eddy:

Dag lieve vier!
    Wat heerlijk om dit weer te lezen! Prachtig, zijn benieuwd naar de andere foto's!
    Vandaag pas gelezen en morgen beginnen jullie al aan jullie terugreis!
    Een hele goede reis en we zien elkaar op het station!
    Fijn om jullie weer te zien!
    Luefs van ons